Skip to content

Szervezeti ábra (orgvízió)

szervezeti ábra a vállalatok egyik legfontosabb szervezési dokumentuma. Szokásos még a

  • szervezeti felépítés
  • szervezeti struktúra
  • organigram
  • organogram
  • szervezési tábla
  • orgvízió

szavak használata is ugyanerre a fogalomra.

szervezeti ábrát legtöbbször rajzos formában adják közre, mert így a legáttekinthetőbb. A létrehozott munkakörök, alá- és fölérendeltségek, a szervezési és vezetési hierarchia egy rajzon könnyen ábrázolhatók. A következő ábra egy közepes méretű – a tulajdonossal együtt 30 főt alkalmazó – cég szervezetét mutatja be.

Kattintson a képre a nagyobb méretért. Kép mentése

A jó szervezeti ábra követi a cégben zajló folyamatokat. A versenyszférában általában először megrendelést kell szerezni, majd legyártani, ám ehhez emberekre van szükség és végül a pénzeket, iratokat könyvelni is kell. A Lilium Konzultáns Kft.-ben száznál több versenyszférában tevékenykedő cég szervezeti ábráját elemeztük. Rájuk jól bevált balról jobbra haladva ez a séma:

  • értékesítés
  • termelés
  • emberi erőforrások
  • gazdálkodás.

Azért, hogy megkülönböztessük magunkat más cégek szervezési elveitől, az általunk felépített szervezeti ábrát „orgvízió„-nak neveztük el. Az „org” szócska a latinból hozzánk francia közvetítéssel megérkező organizál, azaz szervez, rendez, létrehoz, megalakít szóra emlékeztet, a „vízió” szintén latin eredetű magyar szó és egyik jelentése a látomás, a művészben élő kép. Mivel a szervezés emberek közötti bonyolult kapcsolatokkal foglalkozik, bizony időnként művészet ezeket jól elrendezni. Újonnan alkotott összetett szóként azt a jelentést adtuk neki, hogy a szervezeti viszonyok képe grafikus formában.

A fő folyamatot követő szervezet ésszerű. Amikor valamilyen szervezeti szakasz határhoz érünk a folyamatban, akkor ott meg lehet követelni bizonyos eredményeket. A munkaköri leírásnál már megmutattuk, hogy az elvárt eredmények

  • létrehozott és fenntartott állapotok
  • elkészített termékek vagy
  • nyújtott szolgáltatások

kategóriákba sorolhatók. Egy jól felépített szervezetben az egyes munkaköröket ilyen elvárások határolják.

Az ábrán bemutatott képzeletbeli cégben (WYXZ a neve) már nem a tulajdonos az ügyvezető. Ma ez a ritkább megoldás Magyarországon. Az ügyvezető alatt általában kedveljük, ha 3-4 középvezető dolgozik egy ekkora cégben. Ennek oka, hogy tapasztalatunk szerint egy vezető általában 3-5 embert tud irányítani. Kevesebb irányítása esetén nincs igazán kihasználva, mint vezető. Nagyobb létszám esetén meg elmarad a beosztottak munkájának alapos megtervezése, megszervezése és ellenőrzése. Ekkor szintén csak rossz vezetőnek tekinthető. (Villamosmérnök humorral: csak félvezető…)

Az szervezeti ábra (orgvízió) jól mutatja, hogy a létszám mintegy fele (15 fő) a termelésben dolgozik. Ma azt tapasztaljuk országszerte, hogy a termelésben (vagy szolgáltatásban) általában elegendő ember dolgozik (úgy véljük, hogy 50-67% a helyes arány). Ám gyakori az a hiba, hogy a termelésben van szinte mindenki és a cég többi funkciója nincs ellátva. A WYXZ cég nem követte el ezt a hibát: van külön értékesítése, személyzeti és szervezési részlege és gazdálkodási részlege is. Tudjuk, hogy ma Magyarországon szokatlan dolog ilyen részlegeket egy ilyen kis cégben látni. Általában az ügyvezető alá közvetlenül van még beosztva 3-4 ember, akik jól-rosszul foglalkozgatnak az ezen posztokon szükséges feladatokkal. Például szokott lenni könyvelő, pénztáros, üzletkötő, mindenes. Az ügyvezető meg ki sem látszik a munkából, semmire sincs ideje, elborítják a papírok, semmit sem ellenőriz, de időnként kitör, mint a vulkán, és mindenkit letol, hogy milyen degenerált, eszement, debil hülye. Az üzletmenet hektikusan váltakozik: néha a napi 2-3 túlóra sem elég, máskor meg komoly erőfeszítéseket kell tenni, hogy a semmittevés lázas tevékenységnek tűnjön.

Ha a saját cégére ismer a leírásból, ne csodálkozzon! Nem az ügyvezető és a munkatársai hülyék, hanem a szervezeti ábra rossz. Szervezetfejlesztésnek nevezik azt a tevékenységet, amelynek elvégzése során a szervezeti ábra is létrejön. A szervezet fejlesztése közben sok embernek megváltozik a feladata. Közöttük szokatlan, a cégben még soha nem művelt teendők is felmerülnek. Új, korábban ismeretlen feladatokat ellátó emberek jelennek meg a cégben. A kezdeti felfordulást 6-15 hónapon belül béke és nyugalom váltja fel – ha van elég türelmük és kitartásuk végigvinni az átszervezést.

Természetesen az orgvízió készítése meglehetősen bonyolult, sok kritériumnak megfelelő folyamat. Örömmel jelentjük, hogy megjelent a szervezetfejlesztési munkát leíró könyvünk, amit megvásárolhat ITT.

Reméljük megtetszett az itt írt módszer. Ha komolyan fontolgatja cégében a termelékenység fokozását szervezéssel és teljesítménybérezéssel, a legegyszerűbb, ha elhív minket egy tájékozódó beszélgetésre. Ide kattintson, itt van a telefonszám és a levélírási lehetőség.