Mi is az a munkatárs fejlesztés? Egy folyamat, amiben a munkatársai hasznosabb tagjává válnak a cégnek meg a társadalomnak. Egy cég versenyképességért sokat tud tenni a megfelelő mennyiségű tőke és a gépek, de a legtöbbet a benne dolgozó emberek tehetik. A modern vállalatban ezért minden cég egyik legfontosabb kincse, a benne dolgozó emberek
Szerencsére mind az öt tulajdonság fejleszthető, így miért ne tennénk így? Tudjuk, hogy elterjedt arra várni, hogy majd a másik cégben fogják ezt megtenni és mi majd akkor jól „átcsábítjuk” azt az embert, aki már „készen van”, és akkor nem kell erőfeszítést tenni. Ám ez a nagy sült galamb várás országosan rendkívül elterjedt, és emiatt olyan gyenge a felvételre várakozó munkaerő minősége. Másrészt ez a fejlesztés egy soha véget nem érő folyamat, „kész ember” nincs. S aki megkapja a munkahelyén a fejlődési lehetőséget, az nem megy át más céghez. Szóval nincs mit tenni, ha jobb munkatársakat szeretnénk, neki kell látni őket fejleszteni.
Elég pontos képünk van arról, milyen az a munkahely, ahol az emberek szívesen dolgoznak, s ahol lehetőségük van a személyiség fejlődésre. Ennek legfontosabb elemei a következők:
Készítettünk egy belső „rendszerváltó” brosúrát, amely – a fenti pontoknak megfelelően – leírja, hogy a cég milyenné kíván válni a jövőben. Ezt a brosúrát a cég tulajdonosával és ügyvezetőjével a stratégiai tervnek megfelelően a cégre szabjuk, példáit a cég életében előfordulókra alakítjuk.
Ezután tartunk a rendszerváltó brosúra iránti érdeklődést felkeltő rövid kis előadást a cég összes dolgozójának (nagy létszám esetén több csoportban). Utána mindenki személyesen kap egy példányt a brosúrából, hogy barátkozzon vele. Ezzel a coaching legjobb gyakorlata szerinti munkaszervezést, az ún. coaching alapú szervezetet kezdjük megvalósítani.
A következő lépés 3-5 (nagyobb cégekben 6-15) olyan ügyvezetői utasítás kidolgozása és életbe léptetése, amely segít abban, hogy a brosúrának megfelelő viszonyok alakuljanak ki a cégben. Ilyen például a viselkedési és öltözködési kódex, a károk és kártérítések leírása, új belépők mentorálási szabályai, s különféle olyan szabályok írásos kialakítása, amelyek korábban belső konfliktusokat okoztak. Ilyenek például: munkaidő, szabadságolás, panaszkezelés, gépjárművek igénylése, túlóra elrendelés, munkaidő keret kialakítás stb.
A „kiégés” megelőzésére megmutatjuk, hogyan alkalmazhatja a személyzetis és a vezetők a szupervízió módszerét. Ez egyfajta személyközpontú akció tanulás, amely segítségével a rosszul értelmezett munkahelyi szerepeket helyes erények begyakorlásával cseréljük fel. Ez a személyiség viselkedési kompetencia fejlesztése. Megmutatjuk a munkatársaknak,
Végül elkészítjük a személyre szabott karrier és személyiség fejlesztési értékelési rendszert, aminek minden munkavállaló részese. Ezt éves terv célkitűzésekkel és negyedéves értékelő fordulókkal tanácsoljuk üzemeltetni. Ennek az első (indító) fordulóját személyes jelenléttel segítjük minden egyes dolgozónál – ahol az új rendszerrel kapcsolatos kérdéseikre is választ adunk.
A rendszerváltó brosúrát, különféle céges ügyvezetői utasítás javaslatokat a szükségleteknek megfelelően, valamint a szupervízió és az éves értékelés módszer rövid leírását.
A szolgáltatásunkkal elindítunk egy kívánatos folyamatot, egyfajta „rendszerváltást” a dolgozókkal kialakított kapcsolatban. Ha folytatják, amit mi elkezdünk, akkor a cégben dolgozóknak javulni fog a tudása, a szorgalma, a lojalitása, a tisztessége és a kreativitása. Az a tapasztalatunk, hogy ez külső segítség nélkül nem megy. A dolgozók egyszerűen nem hiszik el a saját vezetőiknek, hogy meg fognak változni. Viszont ha végigviszik segítségünkkel a változást, az a következő években további 5-10%/év termelékenységi pluszt képes adni!
A második munkatárs fejlesztési fokozat tovább viszi azt a folyamatot, amit az elsőben elkezdtünk. Továbbra is az a cél, hogy a cégünkben dolgozó emberek tudása, szorgalma, lojalitása, tisztessége és kreativitása javuljon. Ebben a fokozatban külön hangsúlyt fektetünk a csoportmunkára, a tanulásra és a fegyelemre. Felmérések alapján a magyar munkahelyek 60%-ában magas és extrém magas a stressz, s mindössze 6% az olyan munkahelyek száma, ahol a stressz mértéke normálisnak tekinthető.
Ebben a fokozatban egy újabb brosúrával lepjük meg a munkatársait. Ezt is – a „rendszerváltóhoz” hasonlóan – előzetesen a tulajdonossal, cégvezetővel a vállalatra szabjuk. Ennek a – viselkedési kódexnek nevezett – brosúrának a főbb fejezetei a következők:
Mielőtt a brosúra kiosztásra kerülne, tartunk egy érdeklődést felkeltő előadást, és csak utána adjuk oda a dolgozóknak. Utána felmérjük, hogy milyen újabb ügyvezetői utasításokra van szükség ahhoz, hogy a brosúrában leírt dolgok a cégben megvalósuljanak. 2-3 (nagyobb cégekben 4-10) ilyen utasításra előre megfogalmazott javaslatot is teszünk. Ebben a fejlesztési fokozatban olyan utasítások szoktak születni, mint például
Végül az első fejlesztési fokozatban kialakított negyedéves egyéni értékelés rendszerében személyesen segítjük a cég minden egyes dolgozójával az éppen aktuális negyedéves kiértékelés elvégzését.
A következő dokumentumokat készítjük el:
Az utolsó kettő jól jelzi, hogy a cégben dolgozók meddig jutottak el az emberi kapcsolatokban.
A szolgáltatásunkkal folytatjuk a hatékony változást a munkavállalóik viselkedésének alakításában. Ezzel tovább javul a munkatársaik tudása, szorgalma, lojalitása, tisztessége, kreativitása és együtt dolgozni tudása. Vannak cégek, ahol egy-egy zseniális karizmatikus alapító-vezető hatására ez bekövetkezik, de ez ritka, mint a fehér holló. Ezért célszerű (ebben is) a külső segítség kérése. Ha végigviszik segítségünkkel a változást a saját munkatársaik fejlesztésében, az a következő években újabb 5-10%/év termelékenységi pluszt kaphatnak!
További információt az Effectsys szolgáltatásokról és a díjainkról az alábbi űrlapon történő jelentkezéssel kaphat. Kérem töltse ki!
Feliratkozásával adatai bekerülnek az effectsys.hu® (Lilium Konzultáns Kft. márkaneve) automatizált levél kiküldési rendszerébe. Adatai két adatállományba kerülnek rögzítésre: a jelen tanfolyamban szereplő 12 lecke kiküldésre és a valamennyi feliratkozót tartalmazó nagy állományba. Ez utóbbiról rendszertelen időközönként küldünk olyan híreket, amelyről úgy gondoljuk, hogy az Ön érdeklődésére is számot tartanak. Az elsőről – ha nem tetszenek a leckék – a minden levél alján feltüntetett leiratkozás gombbal tud leiratkozni. A második listáról akkor tud leiratkozni, ha egy onnan érkező e-mailt küldünk Önnek. Természetesen külön kérésre bármikor, bármelyik listáról töröljük Önt.