Pénzügyi tréning alvállalkozóknak, viszonteladóknak
A japánok nagymesterei a termelékenység folyamatos emelésének. Összefoglaló néven „karcsúsításnak” vagy az inkább elterjedtebb angol szóval leannek (ejtsd: lín) nevezik ezt a tevékenységüket. Ennek egyik központi gondolata, hogy nem elég csak a saját céggel törődni, csak ott vezetni be változásokat a termelékenység, költségtakarékosság érdekében. Miért? Mert a végfelhasználó vevőt, megrendelőt egyáltalán nem érdekli amikor a terméket, szolgáltatást megvásárolná, hogy az azért versenyképtelenül drága, mert a beszállítók vagy a kis viszonteladók túl magas költségszinttel dolgoznak, bezzeg a fő cégben már rendben mennek a dolgok. Ha drága valaki, annak egyszerűen nem veszik meg a termékét, nem rendelik meg a szolgáltatását és kész. Ha meg a versenyképtelen cég leengedi az árat, akkor eltűnnek a fejlődéshez szükséges beruházások, a munkaerő képzése, a költségekkel járó átszervezési erőfeszítések és néhány hónap vagy néhány év múlva következik be a csőd.
Ezért a lean nem ismeri a cég határokat, hanem az egész – vevő szempontjából – értéket termelő folyamaton megy végig és annak a költségét igyekszik csökkenteni. Magyarországon viszont nagyon sok kis cég (mikróvállalat, kisvállalkozás) annyira rossz pénzügyi állapotban van, hogy tárgyalni sem lehet vele semmiféle változtatásról, mert egyszerűen csak máról holnapra élnek és a bármikor bekövetkező csőd szélén egyensúlyoznak. A közepes méretű vállalkozások hozzájuk képest professzionális szervezetek (noha tudjuk, hogy az ő termelékenységük is csak harmada, ötöde a hasonló nyugat-európaiénak).
Ám ezeknek a középvállalatoknak gyakran mikró- vagy kisvállalati beszállítói, alvállalkozói vannak. A nagykereskedők a végfelhasználó vevőket sokszor csak mikró- vagy kisvállalkozó kiskereskedőkön, ügynökökön keresztül tudják elérni. A középvállalatok általában sokkal szervesebben be vannak épülve a magyar gazdaságba, mint az összeszerelő üzemüket ide telepített multinacionális nagyvállalatok, akiknél olyan magas a beszállítókkal, alvállalkozókkal szemben támasztott technikai és tőke követelmény, hogy azt kevés magyar vállalat tudja teljesíteni (ezért a legtöbb beszállítójuk külföldi). Ám éppen a szerves együttműködés miatt ha a mikró- és kisvállalati környezet gyenge a középvállalat körül, akkor az nagyon komoly visszahúzó erőt fejt ki. Nagyon sok középvállalat éppen emiatt nem tudja „kifutni” magát, éppen emiatt marad el a lehetséges legjobb teljesítményétől.
Sok középvállalkozó nem törődik ezzel, csak a legkedvezőbb feltételeket igyekszik kiverni a nála kisebb szatellit cégekből, és ha valamelyik nem bírja a versenyt, akkor csak megvonja a vállát és keres egy másikat magának. „Van elég” – szokták mondani. Milton Friedmann magyar származású Nobel díjas közgazdász elhíresült cinikus mondását hangoztatják: „the business of the business is the business”. Ne foglalkozzunk semmi egyéb szemponttal, mint a profit, mert a „láthatatlan piaci kéz” majd minden helyretesz! – mondogatják. A friedmanni mondáson alapuló neoliberális ideológia látványos csődjét az éppen az egész világon végigsöprő és minket magyarokat különösen kellemetlenül érintő világválság mutatja a legjobban. Ez nemcsak nagyban, hanem kicsiben a saját kis gazdasági környezetünkben is igaz: itt sincs semmiféle láthatatlan kéz, csak a józan paraszti ész törvénye él: ha nem foglalkozunk a dolgokkal, akkor azok rosszra fordulnak.
A világnak azok a vidékei fejlődnek, ahol kialakul a bizalom (Fukuyama egy egész könyvet szentelt ennek a témának). Jól működő klaszterek, ellátási láncok, beszerzési és értékesítési szövetkezetek, minőségbiztosítási rendszerek, szakmai kamarák, cég határokon átlépő szoftverek stb. jellemzik azokat az országokat, ahol a bizalom magas szintű. Öldöklő, egymás taposó, már csak adócsalással fenntartható, ezer részre szakadtan egyénileg küzdő, betegesen titkolódzó és gyanakvó ésszerűtlenre fokozott verseny minket és a hozzánk hasonló országokat. Se jó példa, se képzés nincs a szituáció javítására. Az MBA a nagyvállalatokban szükséges ismereteket oktatja és alig érinti a középvállalatokat sújtó speciális gondokat.
A probléma megoldásának első lépéseként ezért fejlesztettük ki a mikróvállalkozások pénzügyi tréningjét. A legjobb 10-15 viszonteladót, alvállalkozót érdemes erre meghívni. Nem kell attól félni, hogy akkor majd megismerik egymást és jól összefognak, árkartellbe tömörülnek! Ennél sokkal kedvezőbb hatást lehet egy ilyen tréninggel elérni – a pénzügyi kultúra emelésén túl! Ez pedig a hálózat építés – a középvállalattal, mint központtal. Kevesen tudják, de a világ egyik legértékesebb cége – a Microsoft – azért vált azzá, mert több százezer szoftver fejlesztő céget vett rá arra, hogy az operációs rendszereit és egyéb alkalmazásfejlesztő eszközeit használja. Ingyen vagy 90% kedvezménnyel adta nekik a fejlesztő eszközöket.
Elnézést kérünk a hosszú bevezetés miatt, de tapasztalatunk szerint ezt a lehetőséget még sok középvállalat nem ismerte fel és ezért úgy gondoljuk, hogy még el kell mondanunk ezeket az érveket.
Maga a tréning a következő részeket tartalmazza:
- éves pénzügyi terv készítése a szezonalitás figyelembe vételével
- bevétel megtervezése vevő szegmensekre és termékcsoportokra bontva
- marketing és PR költségtervei, promóciók, egyéb értékesítési külön költségek tervei
- bérköltségek, munkaerő szükséglet tervezés, munkaidő kiegyensúlyozás a szerzonalitásnak megfelelően,
- bérek adói, járulékai, juttatások, munkavállalói költségtérítések és azok adója,
- pénzek pántlikázása: a több számlás rendszer előnyei
- árképzés, előkalkuláció
- készletkezelés, elfekvő készletek, forgási sebesség
- beruházás, amortizáció, hitel, vagyon, tartalékok, osztalék
- készpénz áramlás (cash-flow) számítások
- munkatársak anyagi érdekeltsége
- egyéb gazdasági kalkulációk
Természetesen a viszonteladók/alvállalkozók típusától függően egyes pontok nagyobb, mások kisebb hangsúlyt kapnak a tréningen. A tréningen minden résztvevő munkafüzetet kap, amelyben a saját cégére kell kidolgoznia egy éves pénzügyi tervet a szezonalitás figyelembe vételével (általában ceruzával és számológéppel dolgozunk, mert nem minden résztvevő tud számítógépet és táblázatkezelőt kezelni). A résztvevőknek érdemes magukkal hozni a mérleg adataikat, hogy minél pontosabb tervet tudjanak készíteni.
A tréning menete olyan, hogy a tréner általában 5-8 percben ismerteti a szükséges tudnivalókat, majd a résztvevők kapnak egy feladatot, amit írásban 25-40 percig kell kidolgozniuk, és utána 10-15 percben a résztvevők a tréner vezetésével megbeszélik, hogy kinek milyen módon sikerült megoldania a feladatot (ez az ún. „workshop”, műhelygyakorlat módszer). Mivel mindenki a saját cégén dolgozik, ezért nagyon hasznos felismerések következnek be. Kiderülnek a legfontosabb cég állapotjelzők, mutatók, KPI-k (Key Performance Indicator – legfontosabb teljesítmény mérőszámok), s a résztvevők rájönnek arra, hogy a többiekkel összevetve ki miben is erős, illetve hol kell még fejlődnie.
A tréning egész napos, reggel 9-kor kezdődik és 17-18 órakor ér véget. Több szünet tartását szoktuk javasolni. A tréninget a megrendelő telephelyén vagy egy szálloda konferencia termében tartjuk egy erre alkalmas helyiségben (pl. nagy tárgyaló; ezt megrendelő kötelessége biztosítani). Munkafüzetet minden résztvevőnek adunk, és ha nincs a megrendelőnél, akkor projektort, vetítővásznat, táblát is viszünk. A nap közbeni étkezések, üdítő italok, kávé, tea, ásványvíz; illetve ha van esti közös vacsora, akkor ezeknek a biztosítása – a tréner számára is – a megrendelő feladata.
A tréning díja
* munkanapon 165.000,- Ft + ÁFA
* szombati napon 195.000,- Ft + ÁFA,
* vasárnap 255.000,- Ft + ÁFA.
Egyéb opciók:
* Teljesítménybérezés könyv 1 példányban: 18.000,- Ft + ÁFA/db
* Egy napos további konzultáció: 135.000,- Ft/nap (alkalmanként; legalább 5 napos csomagban megrendelve 120.000,- Ft/nap)
A tréning eredménye a pénzügyek tudatos és előre megtervezett kezelése, a cash-flow ugrásszerű javulása a résztvevők cégeinél. Az egyik résztvevő (kerékpár és motorkerékpár alkatrész boltja van) ez nyilatkozta utána: „álmomban sem gondoltam volna, hogy ennyire szépen össze lehet szedni a költségeket és bevételeket, és így uralni is lehet ezt a területet”.
Ha felkeltettük az érdeklődését, akkor bővebb felvilágosítást kapni, illetve megrendelni a szolgáltatást az lpollo (kukac) lilium (pont) hu címen lehet vezető tanácsadónknál, Polló Lászlónál. Vele kell előzetesen telefonon időpontot egyezteteni a (70) 562 7345-ös telefonon. Még ma vegye fel a kapcsolatot Polló Lászlóval, mert az időpontok száma folyamatosan fogy és ha későn jelentkezik, akkor már csak hosszas várakozás után jut sorra a cége!